نماد جوغن در گنج یابی

نماد جوغن در گنج یابی

جوغن چیست؟

نماد جوغن در گنج یابی :کلمه جوقان از دیرباز جزو اصطلاحات رایج در میان کرد ها و لرها بوده است.

در زبان آریایی جوغن به معنای کاسه و هاون است

دارای شکل های مختلفی از قبیل مربه، مستطیل، دایره و…است.

از مرسوم ترین روش ها و شکل های جوغن می توان به شکا دایره ای اشاره کرد.

که وجود آن به شکل عمودی بر روی تخته سنگ ها یا سخره ها  نشان گر این موضوع است

که در زیر آن گنجینه ای وجود دارد. در اصل می توان گفت که جوغن یک نشانه است

که در طول تاریخ از آن استفاده شده است.

این نوع نشانه ها می تواند با تغییر مناطق مختلف دچار تغییر شکل نیز شوند.

به طور مثال نماد جوغن در گنج یابی در غرب می تواند به شکل مریع باشند با ذر شرق ممکن است به شکل دایره ایجاد شده باشند

نماد جوغن در گنج یابی

نماد جوغن در گنج یابی

در میان ایرانیا از جوغن یک کلمه بسیار آشنا یاد می شود. که در فرهنگ ها و مناطق مختلف ایران وجود داشته است. هرچند ممکن است عده ای این کلمه را نشنیده باشند. اما بیشتر افراد با کلمه جوغن آشنایی دارند. اسم های زیادی در مناطق مختلف ایران وجود دارد. که در آن از جوغن اسلغاده شده است. مثل روستای جوغان تپه که از روستاهای قدیمی استان کردستان به شمار می آید.

کاربردهای فراوانی از جوغن ها اثبات شده مثلا کروکی یک غار بودن یا یک قبرستان یا حد و مرز دو قبیله یا روستا، اگر برروی تپه ای باشه کروکی ورودی به داخل رو داره.

  • اگر جوغن مخروطی باشد نشان چاه
  • اگر در محیطی صاف باشد میتواند نشان تنور باشد.
  • اگر دو جوغن داخل هم باشند نشانگر دو قبر روی هم هست ودرارتفاعات یک معنی دیگری دارد.

پس نباید همه جوغن ها را به قبر ربط بدهیم چون این محیط است که در تفسیر و رمزگشایی چه جوغن و چه نشانه های دیگر نقش دارد.

نماد جوغن در گنج یابی

انواع جوغن ها

۱-وجود جوغن کوچک درون جوغن بزرگ: این امر بیانگر آن است که اتاقی درون اتاق دیگر وجود دارد. برای بررسی بیشتر آن بای قطر جوغن بزرگ را اندازه گرفت و به نشانه های موجود بپردازیم.

۲- جوغن مربع: در جوغن های مربع باید اندازه یک ضلع آن را به دست آورده و تقسیم بر ۴ کنیم و سپس به سمت نشانه های دیگر برویم. معمولا جوغن های مربع اشاره به وجود قبر دارند. قبرهای کاهن ها راهبان به وسیله این نوع جوغن ها علامت گذاری می شوند. که دقیقا از سمت راست آن بدون هیچ فاصله ای شروع می شود. باید در نظر داشته باشید. که وجود گنج و دفینه ها در این مقبزه ها بسیار کم است. و تنها یک قبر به شمار می آید.

۳- جوغن مخروطی: این نوع جوغن ها مربوط به وجود چاه است مگر این که درآن مخروطی دیگر وجود داشته باشد.

۴- جوغن مثلث و تفسیر آن: جوغن مثلث به دو شکل تفسیر شده است. در صورتی که روی سنگ حکاکی شده زائیه ها برابر باشند. بدون شک مربوط به مقبره فردی یهودی است.و محاسبه آن به این صورت است. که در جهت نوک تیترز مثلث تپه یا غاری وجود دارد. که مقبره در آن است. و دارای طلسم و تله های دشوار می باشد. در صورتی که مثلث بر روی دیواره غار حکاکی شده باشد نشان دهنده گنج و دفینه ای بسیار بزرگ بوده. که در زیر زمین قرار دارد. لازم به ذکر است که رمز گشایی این نوع جوغن بسیار سخت است.وش

.

۵- وجود جوغن هایی به شکل کاسه وارونه: نخوه محاسبه این جوغان ها ابتدا به دست آوردن قطر و عمق آنها است، سپس۳/۳* به طرف علامتی که مشخص شده است.

۶-جوغنی که قطر آن هم اندازه با عمقش باشد و بالاتر از ۱۲ سانتی متر باشد: نحوه محاسبه آن، ۳/۳*۲*می باشد.

۷-جوغنی که دایره به لبه آن متصل باشد: وجود این نوع جوغن ها در آن منطقه حاکی از آن است. که تپه ی دیگری در آن منطقه وجود دارد. که دارای جوغن هایی نیز است و باید آن جوغن ها محاسبه شود.

۸- جوغنی که داخل دیواره های آن سوراخ باشد: محاسبه این نوع جوغن ها این گونه است که باید به طول شش متر در روبروی آن سوراخ حرکت کنیم.

۹- جوغنی که عمقش بیشتر از قطرش باشد: در این نوع جوغن ا نیز می بایست عمق جوغان  جوغنی که عمقش بیشتر از قطرش باشد: در این نوع جوغن ا نیز می بایست عمق جوغان ۳/۳* به طرف جنوب غربی محاسبه شود.

۱۰-جوغنی که یک شکاف از آن خارج شده است: جهت های این نوع جوغن ها معمولا به سمت شمال غربی و جنوب غربی است. کهدر این حالت طول شکاف   ۳/۳*محاسبه شده و در مسیر شکاف حرکت می کنیم.

۱۱-جوغنی که دهانه آن ۳ الی ۷ سانتی متر باشد و عمقش کمتر از ۲ سانتی متر باشد: در محاسبه این نوع جوغن ها عمق را تقسیم بر ۳/۳*۷ کرده و با قطرآن جمع می کنیم.

تفسیر ۲ جوغن با اشکال متفاوت

در سیستم جوغن ها وجود دو جوغن به اشکال متفاوت یعنی یکی موضوع اصلی رو که هدف هسترو بیان میکنه و دیگری راه رسیدن به هدفرو نمایش میده. شما درتصویر جوغن مربعی رو دارید. درکنارش جوغن دایره که خبر یک سازه اتاقکی درعمق داره که جوغن دایره دراین حالت یعنی مسیر شروع کاربرای رسیدن به اتاقک.

موضوع اصلی این هست که به شکل سنگ زیر جوغن ها توجه کنید دقیقا دایره و نمایی از جوغن رو درحالت سنگ زیرین دارید می بینید. و این یعنی دقیقا هدف و سقف کار خود سنگ است. و دلیل اینکه چرا جوغن مربع درکنج و با فاصله قرار گرفته این هست. که بعداز گذر از متراژی یک انحرافی L مانندی در کاوش برای رسیدن به اتاقک باید ایجاد شود.

جوغن مربع با انتهای باز و متصل به زمین در گنج یابی

  • جوغن مربع با انتهای باز و اتصال به زمین.
  • یک شیار به جهت پایین عکس و بالای عکس یعنی دو کنج مربع دارای شیار هستن.
  • یک شیار و جوغن دایره و شیار بعد از جوغان

زمانی که شرایط نماد درچنین حالتی باشه مثل سنگ زیرین کار که واقعا مثل یک سقف عالی برای قبر میشه روش حساب کرد. و جایگاه عالی منطقه که بهترین شرایط رو داره.

نماد جوغن

درمورد تصویر باز بودن دهانه زیر جوغان یعنی هدف نزدیک ومربعی بودن نماد جوغن یعنی اتاقک در عمق
و جوغن دایره هم تاییدیه قبر است.
وشیار پایین چون تا انتهای سنگ کشیده شده. پس نشان از این موضوع داره که ورودی کار دقیقا از کنار سنگ به داخل هست..و دهنه باز زیر جوغن مثل یک چشم به زمین اشاره دارد.

وقتی شیار از خود جوغان تا انتهای لبه سنگ زیرین نباشه و کوتاه باشه جوری که جوغان رو با شیار به لبه سنگ متصل نکرده باشن هدف دورتر است. ولی وصل بودن شیار جوغن با لبه سنگ زیرین خود یعنی یکی شدن و ایست کامل.…..

نماد جوغن و ضربدر در کنار هم چه تفسیری دارد؟

  •  این نماد با ظاهر ساده ولی بسیار پیام مهم و جایگاه مهمی رو خبر میدهد.
  • جوغن در کنار ضربدر یعنی دفینه
  • جهت رو ضربدر مشخص میکنه و جوغان یعنی هدف.

 

تماس با شرکت زرشناسان

برای مشاوره رایگان در مورد علائم ونشانه ها و خرید فلزیاب ها با کارشناسان زرشناسان در تماس باشید.

شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب شرکت زرشناسان :

09350589991-09199980523

About zarfelezyab

Check Also

پودر طلا به چه صورتی هست؟

پودر طلا به چه صورتی هست؟

پودر طلا به چه صورتی هست؟ پودر طلا به چه صورتی هست که پودر طلا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با کارشناسان....